Samstag, 29. Juli 2023

به مناسبت زادروز سپیده فرهان جانباخته اعتراضات


 

سپیده فرهان، اگر زنده بود، امروز ۳۱ ساله می‌شد.

جسد بی‌جان سپیده فرهان، زندانی سیاسی سابق و از بازداشت‌شدگان دی ۹۶، در روز ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ در خانه‌اش پیدا شد.

علت مرگ وی مشخص نیست. مرگ او مشکوک توصیف شد. نزدیکان او گزارش دادند که در هنگام پیدا شدن جسد سپیده فرهان از بینی و دهان او خون آمده بوده‌است. پیکر او در روز ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد.


سپیده فرهان دانش‌آموخته معماری، در تاریخ ۱۲ دی‌ماه ۹۶ در جریان اعتراضات سراسری دیماه در حوالی میدان انقلاب تهران، بازداشت و پس از حدود یک ماه و نیم با تودیع قرار به صورت موقت از زندان اوین آزاد شده بود. او ابتدا در دادگاه بدوی به شش سال زندان و سپس در تجدید نظر به دو سال حبس محکوم شد.

سپیده از دی ماه ۱۳۹۸ برای تحمل حبس راهی زندان اوین شد و بعد از مدتی به زندان قرچک انتقال یافت. سپیده در ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۰ پس از پایان دوران حبس خود از زندان آزاد شده بود.


پس از آزادی در گزارشی از فشارهای دوره بازجویی و ستاندن هویت انسانی در زندان قرچک گفته بود. او گفته بود «در بازجویی شرایطی مانند بازجویی همسر سعید امامی داشتم!»


سپیده فرهان همچنین گفته بود:

«در بازداشتگاه وزارت اطلاعات، در ۱۰ روز، هر روز ۹ قرص به من می‌دادند. بعدا وقتی تحقیق کردم متوجه شدم قرص ترک اعتیاد بوده و مخصوص کسانی است که اعتیاد شدید به مورفین دارند...»


سپیده فرهان درمورد دوران بازداشتش در زندان زنان قرچک اعلام کرده‌بود که چندبار مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌است. او همچنین وضعیت این زندان را ناگوار توصیف کرد که زندانیان در آنجا هویت انسانی خود را از دست می‌دهند.


#سپیده_فرهان #نه_فراموش_میکنیم_نه_ميبخشيم 

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen

ضرب و شتم یک زن در آمل توسط یک هوادار حجاب اجباری

  🎥 ضرب و شتم یک زن در آمل توسط یک هوادار حجاب اجباری     بر ا‌ساس تصاویر منتشر شدە در شبکه‌های اجتماعی یک "آمر به معروف"، زنی ...